29 May 2012

~Petua Untuk Mendapatkan Anak kembar~

 
Salam...Korang ada anak kembar tak?? Tentu ada sesetengah pembaca blog (ada pembaca ke???) ne yang ada anak kembar kan?  Alahai!!!! Syoknya f dapat twin.. Aima pernah gak di sahkan mengandung kembar pada awal perkahwinan.  Masa tu Aima memang bunting pelamin, ahakssss....Tapi sayangnya bila kehamilan masuk minggu ke 9, pendarahan berlaku.  Bila bawak ke Klinik n dah cek air kencing, Doktor mensahkan yang Aima dah keguguran, uwaaaaaa...Myb masa tu Aima lasak sangat n tak jaga kesihatan betul-betul, ingat masih sorang lagi rupanya dah berdua, uhuuuu...

So Doktor pun refer Aima tuk jumpa Doktor Gynae....Masa buat Ultrasound, Doktor tu kata ada 2 'kantung' dalam rahim Aima.  Masa tu kan baby belum sempurna lagi, masih berupa ketulan darah.  N Doktor tu mensahkan yang Aima mengandung kembar.  Tak cukup Ultrasound dari luar kulit perut sebab tak berapa clear, Doktor buat imbasan dari bawah tuu lah (malaslah nak sebut, eheee....) Siap tunjuk kat Aima lagi, sahlah yang Aima mengandung kembar tapi sayang janin tu tak kuat n dah gugur sebab tu lah berlaku pendarahan n keguguran.  So Doktor bagi satu injection supaya darah keluar habis n tak perlu nak cuci rahim, uhuuuuu....Bila bagi tau kat Mr Hubby dia pun ikut sedih, tapi apa boleh buat, bukan rezeki kami nak timang anak kembar.. Kalau nak di fikir tak taulah nak ikut belah mana sebab dua belah keluarga Aima n mr Hubby takde yang twin, tak pastilah salasilah keluarga yang sebelum ne.  

Doktor pun menasihatkan untuk tidak mengandung lagi dalam masa 3 bulan sebab rahim belum kuat lagi tuk menampung baby baru tapi dah rezeki dari Allah SWT selepas 2 bulan, Aima mengandung lagi, maka setelah genap 9+ bulan lahirlah seorang puteri yang sangat manja dalam hidup Aima n Mr Hubby, Alhamdulillah.....

So kepada sesape yang nak anak kembar tu bolehlah try petua kat bawah ne ok..Aima dapat artikel ne dari tenet jugak..Tak salah mencuba kan.. F sukses Aima ucapkan tahniah, f belum try lah lagi ek...

Petua Untuk Mendapatkan Anak Kembar

GENETIK 
- Jika dalam salasilah keluarga kita terdapat pasangan yang mempunyai anak kembar, kemungkinan besar kita juga mampu mendapat anak kembar. Ini kerana trait sedemikian mungkin telah diturunkan kat kita. Trait yang dimaksudkan ialah penghasilan 2 ovum secara serentak dalam satu masa.

UMUR  
- Perempuan yang berumur 35- 40an dan ke atas, mempunyai potensi yang lebih besar untuk mendapat anak kembar. Pada ketika ini, kebanyakan wanita akan mengambil rawatan untuk kesuburan. Tambahan pula, mereka akan lebih cenderung untuk menghasilkan lebih dari satu ovum semasa proses ovulasi kerana proses tersebut telah terganggu oleh proses perimenopause.

BILANGAN ANAK 
- Lagi banyak bilangan seseorang individu pernah melahirkan anak, lagi tinggi peluang beliau untuk melahirkan anak kembar selepas itu.

BERAT dan KETINGGIAN
- Perempuan yang tinggi atau perempuan yang lebih berat mempunyai kebarangkalian yang lebih tinggi untuk mendapat anak kembar. Info dari kajian saintifik.

DIET  
- Pengambilan makanan-makanan tertentu yang mengandungi kandungan estrogen yang tinggi mampu meningkatkan kebarangkalian mendapat anak kembar.

PENGAMBILAN FERTILITY DRUG 
- Atau ubat untuk kesuburan. Pengambilan ubat tersebut meningkatkan kebarangkalian seseorang untuk menghasilkan dua ovum dalam satu proses ovulasi sekaligus meningkatkan kebarangkalian mendapat anak kembar.

~,~ Terima Kasih, Jemput Datang Lagi Ye ~,~

1 comment:

  1. Wah.. perkongsian yang sangat bermanfaat. Terima kasih admin. Tips Nak Hamil

    ReplyDelete

Copyright© All Rights Reserved mama-aima.blogspot.com