16 January 2019

Petua Merawat Demam Panas Anak

 Assalamualaikum.  Anak demam? Tentu kite risaukan? Buat keje pun rasa tak tenang.  Badan kat office tapi hati kat rumah.  Rasa macam nak terbang ke sisi anak.  Sapa lah tak sayang anak kan.  Bagi Aima biar diri sendiri yang sakit asal anak jangan sakit.  Baru-baru ne anak Aima, Abang kena asma. Ya Allah risau sungguh hati.  If takde sape-sape kat rumah, Aima rela ambik cuti dan if ada keje yang kena siapkan time tu jugak, anak memang Aima angkut sekali, biar depan mata.  

Hati memang tak tenteram nak tinggalkan anak kat rumah lebih-lebih lagi bibik dah takde ne.  Kalau dulu bibik ada kat rumah memang taklah risau sangat sebab Aima yakin dan percaya kat bibik.  Dia memang akan jaga dengan baik, cukup dengan urutan sekali ehehee..  Dah bibik takde memang terasa rindu sangat uhuuu..

So jika ada anak demam selain bagi makan ubat klinik, kite cubalah petua tradisional ne.  Aima dah cuba masa anak demam dan alhamdulillah mujarab.  

Image result for asam jawa
Petua 1: Bancuhkan asam jawa dengan sedikit air. (Lebih pekat, lebih baik.) Kemudian, sapukan ke semua bahagian kepala dan pelipat-pelipat anggota badan. Airnya juga boleh diminum dengan ditambah sedikit gula.


Image result for lidah buaya
Petua 2: Anda juga boleh menyapukan lendir daun lidah buaya ke bahagian kepala dan pelipat-pelipat anggota badan anak.

Image result for bawang merah
 Petua 3: Anda juga boleh gunakan beberapa ulas bawang merah, hiris halus dan campurkan dengan perahan air limau nipis dan sedikit air suam. Kemudian, sapu ke kepala anak sehingga
rata. Panasnya akan berkurangan.

Insha Allah

~,~ Terima Kasih, Jemput Datang Lagi Ye ~,~

No comments:

Post a Comment

Copyright© All Rights Reserved mama-aima.blogspot.com