15 January 2019

Bibiku Balik Kampung

 Image result for salam selasa image
Assalamualaikum dan Salam Selasa.  Walaupun dah pertengahan Januari 2019 Aima tetap nak ucapkan Selamat Tahun Baru 2019.  Semoga di tahun baru ini kita semua dipanjangkan umur, disihatkan tubuh badan, dimurahkan rezeki seluas lautan, diberikan kebahagiaan dunia dan akhriat dan semoga apa pun yang hadir dalam hidup kita yang baik-baik belaka, amin.

Dekat 3 bulan jugak tak bukak blog kesayangan ne.  Hajat dihati nak update selalu tapi apakan daya masa tak mengizinkan dan terlalu banyak komitment yang harus didulukan.
Banyak juga peristiwa yang berlaku di tahun 2018 yang Aima lalui, banyak suka duka, ada ketawa canda, ada jugak air mata.  Alhamdulillah hati masih kuat dan masih mampu bersabar.  Aima share kisah bibik yang balik dulu ye tuk kenangan di kemudian hari.

Image result for muslimah maid 
Hujung bulan Oktober bibik yang dah kerja dengan Aima dekat 11 tahun balik ke negara asal disebabkan anak beliau yang sakit mengejut, baliknya pun secara mengejut.  Sepatutnya bibik balik hujung bulan November, dah beli tiket pun tapi disebabkan anak beliau masuk ICU kerana kegagalan buah pinggang, Aima dan suami pun tak berani nak menahan, takut jadi sesalan di kemudian hari.  Kita pun ada anak, so kita pun tau apa yang dia rasa.

Masa nak hantar adik sekolah, dalam kereta bibik bagitau kalau boleh nak balik secepatnya sebab dia risau sangat kat anak dia, terkedu jugak Aima dibuatnya, ye lah mengejut kan sapa tak terkejut.  Setelah dengar semua cerita bibik Aima pun bincang dengan Mr Hubby, nasib baik Mr Hubby faham, kata Mr Hubby if bibik dah nak balik kita bagi balik je lah kesian kat dia tentu susah hati fikirkan anak yang jauh di mata.

So Aima pun terus uruskan pertukaran tiket dan memohon Re-Entry Visa untuk bibik.  Alhamdulillah semuanya berjalan dengan lancar dan bibik boleh balik keesokan harinya, sebab if nak balik hari itu jugak memang tak sempat, flight dah terbang.  Memang kelam kabut jugak.  Fikiran Aima pun bercelaru, mana nak fikirkan anak-anak nanti.  So Aima berserah semuanya kepada Allah SWT mana yang terbaik Aima sekeluarga ikut saja.
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0376/3161/products/packing-cubes-value-bundle_2000x_e34c2f09-52c6-457b-a739-32f5d50984f8_900x.jpg?v=1540901132
Petang hingga malam Aima bawa bibik beli barang-barang yang hendak dibawa balik, tukar duit di money changer, kirim duit yang ada dan bawak jumpa kawan2 dia sekejap.  Malam hari tolong bibik packing barang-barang dia.  Sekali tengok fuhh banyaknya barang bibik, berkotak-kotak dan berbeg-beg, ahahaa..

Malam hingga ke pagi Aima tak dapat tidur lena memikirkan bibik yang nak balik.  Bibik dah bagitahu awal-awal yang dia tak janji nak balik lagi ke sini atau tidak.  Pada mulanya bibik memang mintak cancell saja Pas Kerjanya tapi Aima yang tak nak, Aima kata manalah tahu bibik nak datang lagi, uhuhuuu...

Seawal 3 pagi Aima dah bangun dan tengok bibik masih sibuk packing barang dia yang lain.  Pilu rasa hati melihat bibik, mana lah tak sedih kan 11 tahun tinggal dengan kita, jaga anak kita dari kecik sampai besar, sayang anak kita macam anak dia sendiri, dia lah tempat kita mengadu suka duka, dialah yang tahu segala rahsia kita, dia lah orang harapan kita, tahu-tahu lepas ne dapat jumpa lagi ke tidak, sedih weiiii..

Paling sedih bila memikirkan anak bungsu Aima yang sangat rapat dengan bibik, dia yang jaga dari lahir hingga berumur 7 tahun, dah macam anak dia sendiri dah.  Tapi apa boleh buat suami dan anak-anak lebih memerlukan dia.

Seawal pukul 7 pagi dah bawak bibik ke airport sebab flight bibik pukul 11, so standby awal takut-takut ada hal yang tak diketahui so lebih baik bersedia awal.  Aima, abang dan kakak je yang hantar bibik.  Mr Hubby kat rumah jaga Abang Beh dan Adik.  Adik memang tak boleh bawak ke airport takut-takut bibik yang tak boleh balik nanti heheeee.. Terpaksa semua tak sekolah hari itu sebab tak sempat nak kejar kesana kemari, kecuali kakak yang boleh masuk lewat sikit.
Image result for menangis
Alhamdulillah semua urusan bibik lancar dan boleh balik dengan senang hati.  Cuma Aima yang banjir air mata, nasib baik tak banjir airpot hahaaa.. mana tak sedih kan, dah anggap macam keluarga sendiri, tak pernah pun anggap bibik orang asing, banyak budi baik dia kat family Aima.  Sakit demam anak-anak dia juga yang ikut jaga.  Masa almarhumah mama sakit pun bibik juga yang tolong sama jaga, uhuhuuu...

Lepas bibik check in, maka bermulalah kehidupan tanpa bibik, penat tak usah cakap lah.  Terkejar sana sini sampai diri sendiri pun dah tak terurus, ahahaaa... Sekarang Alhamdulillah boleh dah terima kenyataan yang kena buat semua sendiri, padan muka ahahaa...Kena pandai manage masa sendiri.

Sekarang bibik pun dah bagitau mungkin tak datang lagi sebab anak dia masih sakit.  Dan bibik pun dah bukak balik gerai jualan dia yang ditinggalkan dulu, Alhamdulillah pelanggan bibik yang ramai dulu datang balik ke gerai dia.  Semoga gerai bibik berjalan lancar dan sukses ye bik.  Jasa baik bibik kat Aima sekeluarga takkan kami lupakan.  Kami tetap sayang bibik sampai bila-bila.  Jika bibik rasa nak datang lagi, Alhamdulillah kami terima dengan senang hati.  

Ok olz Aima mintak diri dulu ye, Insha Allah nanti Aima sambung kisah yang lain.  Banyak sebenarnya yang share tapi tak tau mampu ke tidak jari ne nak menaip.  Jumpa lagi tau jangan serik-serik skodeng blog Aima.  Assalamualaikum
Image result for kau tetap dalam ingatan





~,~ Terima Kasih, Jemput Datang Lagi Ye ~,~

No comments:

Post a Comment

Copyright© All Rights Reserved mama-aima.blogspot.com